KEY COMPETENCIES  FOR FOSTERING BETTER INTERNATIONAL UNDERSTANDING AND EMPLOYABILITY
meets
What´s the connection between LASER-TAG and our project? No, we are not in practice for paramilitary instruction in times of international conflicts and civil wars! We live in a society together with computer-gamers. That´s a fact, perhaps a pity? But our students shall have the opportunity of learning environment, which does not cause deep sleep while lessons, also during the period of puberty. So the following is our goal: In a motivating learning environment students shall experience nonverbal communication. Just this LASER TAG GAME seems to demand full concentration on this task, otherwise the gamer will become detected.   Self-reflexive consideration will disclose that during childhood of the participating teachers games like hideaway in the surrounding parks had the same background, just a little bit subtly hidden. Also western-style roleplays (with Winnetou and Old Shatterhand) seem to be comparable. Nevertheless we shall integrate ideas with humanistic harmless background into our project. The following ideas seem to be quite recommendable: “Dialogue in the Dark” or “Dialogue in Silence” These are part of education at HGS Lübeck.
Action Gdansk 9th of March 2016 “Laser Tag” in Gdansk
Aktion Danzig 9. März 2016 “Laser Tag” in Gdansk
Was hat eine “Laser-Ballerbude” mit unserem Projekt zu tun? Nein, es geht hier nicht um paramilitärische Ausbildung in Zeiten internationaler Konflikte und  Bürgerkriege. Wir leben in und mit der Computerspielegeneration. Das ist eine (bedauerliche?) Tatsache. Dennoch haben wir Jugendlichen Lernumgebungen zu bieten, in denen sie - auch während der Pubertät - nicht in Tiefschlaf verfallen. In einem für Schülerinnen und Schüler gleichermaßen motivierenden Umfeld galt es hier, Erfahrungen mit nonverbaler Kommunikation zu machen. Sich darauf zu konzentrieren, ist im LASER TAG SPIEL zwingend notwendig, da der Spieler / die Spielerin ansonsten entdeckt wird. Dass das in der Kindheit der Lehrkräfte übliche Versteckspiel in nahegelegenen Waldgebieten die gleichen Hintergründe lediglich subtiler verpackt bot, dämmert erst bei selbstkritischer Rückblende. Auch Rollenspiele nach Art von “Winnetou und Old Shatterhand” waren wohl in deren Zeit vergleichbar. Gleichwohl werden in nationalen Aktivitäten dann Stätten mit humanistisch unbedenklichem Hintergrund in das Projekt einbezogen werden, wie an der HGS bereits üblich, mit ”Dialog im Dunkeln” oder ”Dialog im Stillen”.
Holstentor- Gemeinschaftsschule mit Ganztagsangebot
2019 05 30 1900
SCHLÜSSELKOMPETENZEN ZUR FÖRDERUNG INTERNATIONALER VERSTÄNDIGUNG UND ERWERBSTÄTIGKEIT