KEY COMPETENCIES
FOR FOSTERING BETTER
INTERNATIONAL UNDERSTANDING
AND EMPLOYABILITY
What´s the connection between LASER-TAG
and our project?
No, we are not in practice for paramilitary instruction in
times of international conflicts and civil wars!
We live in a society together with computer-gamers.
That´s a fact, perhaps a pity?
But our students shall have the opportunity of
learning environment, which does not cause deep
sleep while lessons, also during the period of puberty.
So the following is our goal:
In a motivating learning environment
students shall experience nonverbal communication.
Just this LASER TAG GAME seems to demand full
concentration on this task, otherwise the gamer will
become detected.
Self-reflexive consideration will disclose that during
childhood of the participating teachers games like
hideaway in the surrounding parks had the same
background, just a little bit subtly hidden.
Also western-style roleplays (with Winnetou and Old
Shatterhand) seem to be comparable.
Nevertheless we shall integrate ideas with humanistic
harmless background into our project.
The following ideas seem to be quite recommendable:
“Dialogue in the Dark” or “Dialogue in Silence”
These are part of education at HGS Lübeck.
Action
Gdansk 9th of March 2016
“Laser Tag” in Gdansk
Aktion
Danzig 9. März 2016
“Laser Tag” in Gdansk
Was hat eine “Laser-Ballerbude”
mit unserem Projekt zu tun?
Nein, es geht hier nicht um paramilitärische Ausbildung in
Zeiten internationaler Konflikte und Bürgerkriege.
Wir leben in und mit der Computerspielegeneration.
Das ist eine (bedauerliche?) Tatsache.
Dennoch haben wir Jugendlichen Lernumgebungen zu
bieten, in denen sie - auch während der Pubertät -
nicht in Tiefschlaf verfallen.
In einem für Schülerinnen und Schüler gleichermaßen
motivierenden Umfeld galt es hier, Erfahrungen mit
nonverbaler Kommunikation zu machen.
Sich darauf zu konzentrieren, ist im LASER TAG SPIEL
zwingend notwendig, da der Spieler / die Spielerin
ansonsten entdeckt wird.
Dass das in der Kindheit der Lehrkräfte übliche
Versteckspiel in nahegelegenen Waldgebieten die
gleichen Hintergründe lediglich subtiler verpackt bot,
dämmert erst bei selbstkritischer Rückblende.
Auch Rollenspiele nach Art von “Winnetou und Old
Shatterhand” waren wohl in deren Zeit vergleichbar.
Gleichwohl werden in nationalen Aktivitäten dann Stätten
mit humanistisch unbedenklichem Hintergrund in das
Projekt einbezogen werden, wie an der HGS bereits
üblich, mit ”Dialog im Dunkeln” oder ”Dialog im Stillen”.
Holstentor-
Gemeinschaftsschule
mit Ganztagsangebot
2019 07 30 1523
SCHLÜSSELKOMPETENZEN
ZUR FÖRDERUNG
INTERNATIONALER VERSTÄNDIGUNG
UND ERWERBSTÄTIGKEIT