KEY COMPETENCIES  FOR FOSTERING BETTER INTERNATIONAL UNDERSTANDING AND EMPLOYABILITY
meets
European-Hanse-Museum Lübeck 4th of November 2015 Trade and Communication during the Hanse-Period
Tasks for our visit of the Hanse-Museum A The EU supports this Museum. So, what´s the purpose of a museum, especially this one? Explain in some words! 1. Fun for the people? 2. Education? 3. Economy? B Does understanding the present situation of EUROPE need knowledge of its development?  Yes? Why?                           No? Why not? C What does the exhibition tell the visitors? 1. Explain the motivation for extending the areas of trade! 2. Explain communication during the Hanse-Period! 3. Explain the tools of money-transfer during the Hanse-Period! Use possibly the word Stalhof! 4. Note key-words about problems with attacks! 5. Note some key-words about problems between “states”, crown and religion! D How does the exhibition transport information to the visitors? (This task is touching especially our project concerning Communication Competences!) 1. Detect tools of information for transfer of knowledge about former times to the visitors! 2. Are there tools of communication to be detected? Yes? Why?                           No? Why not? E Impact 1. Did you reach deeper knowledge about the Period of Hanse by your visit?  Yes? Note some examples!  No? What did you know before? Little? What do you miss? 2.  Does the museum open a bridge between the Period of Hanse and nowadays? Yes? How? No? What do you miss? Chance… What conception do you recommend? F Create 3 further questions and answers! Link to the Website of the Museum
Aufgaben zum Besuch des Hanse-Museums A Die EU fördert dieses Museum. Was ist der Nutzen dieses Museums?     Erkläre in Stichworten! 1. Spaß für die Bevölkerung? 2. Bildung? 3. Wirtschaftliche Interessen? B Benötigt das Verstehen der gegenwärtigen Situation EUROPAS  Kenntnisse dessen geschichtlicher Entwicklung?   Ja? Warum?            Nein? Warum nicht? C Was entdecken die Besucher in der Ausstellung? 1. Erläutere die Gründe für die Erweiterung der Handelzonen! 2. Erläutere die Kommunikationmittel der Hansezeit! 3. Erläutere die Verfahren des Geldtransfers! in der Hansezeit! Verwende möglichst den Begriff Stalhof! 4. Notiere Stichworte zu Problemen mit Überfällen! 5. Notiere Stichworte zu Problemen zwischen “Staaten”, Krone und Religion! D Wie informiert die Ausstellung die Besucher? (Diese Aufgabe betrifft speziell unser Projekt bezüglich der Kommunikationskompetenz!) 1. Mit welchen Informationsverfahren werden den Besucherinnen und Besuchern Kenntnisse über frühere Zeiten vermittelt? 2. Sind dort Kommunikationsmittel zu finden? Ja? Warum?                      Nein? Warum nicht? E Impact 1. Hast Du durch den Besuch des Museums tiefere Erkenntnisse über die Hansezeit erlangt?  Ja ? Gib bitte einige Beispiele!  Nein? Was wusstest Du bereits vorher? Etwas Was hast Du vermisst? 2.  Eröffnet das Museum eine Brücke zwischen der Hansezeit und der Gegenwart? Ja? Inwiefern? Nein? Was hast Du vermisst? Chance… Welches Konzept würdest Du empfehlen? F Entwickle 3 weitere Fragen und Antworten! Link zur Website des Museums
Europäisches-Hanse-Museum Lübeck 4. November 2015 Handel und Kommunikation in der Zeit der Hanse
Holstentor- Gemeinschaftsschule mit Ganztagsangebot
2019 05 30 1900
SCHLÜSSELKOMPETENZEN ZUR FÖRDERUNG INTERNATIONALER VERSTÄNDIGUNG UND ERWERBSTÄTIGKEIT